50/50 musicals

Je voert samen met je groep basisgegevens in een digitaal formulier in en drukt op ‘verzenden’, binnen 10 seconden heb jij je custom made basisscript om samen met de leerlingen een musical mee te maken.

50/50 musicals is voor leerkrachten die beslissingen over de eindmusical  aan zijn groep kan en wil overlaten. De mate waarin je dat doet is nog altijd aan jezelf maar je hebt in wezen voldoende structuur in handen om de kinderen te begeleiden bij het maken van een eigen afscheidsmusical. Dat wil zeggen een musical waarin de kinderen grotendeels in hun eigen taal praten, met eigen liedteksten en dansen komen, eigen acts ontwikkelen n.a.v. opdrachten en tips en zelf invloed hebben in het verloop van het verhaal.

Ga naar ’10 vragen over 50/50-musicals’

Een basisscript bestaat uit een opgebouwd verhaal, opdrachten om invulling te geven aan scènes en om elementen uit de musical uit te werken.
Een basisscript bevat ook dialogen, het eindproduct is dus een mengeling van bestaande dialogen en dialogen die in de repetitie naar aanleiding van opdrachten zijn ontstaan. Zie het als die basissoep die je in de winkel koopt, dat is soep alleen mag je er alles bij gooien wat je wil om er jouw soep van te maken.

Een indruk van de bijeenkomsten »

Bijeenkomst 1:
Je leest de outlines van de basisscripts door met je klas.
Er wordt één basisscript gekozen.
Jij print daar het instructiemateriaal van uit.
Er staan vragen en keuzemogelijkheden in, die behandel je met je groep.
De antwoorden noteer je op het invulblad van het instructiemateriaal.

Wat ga je doen na bijeenkomst 1?
Je vult de antwoorden van het invulblad in het digitale formulier in, je drukt op ‘verzenden’ en krijgt direct de tekst in je mailbox.
Die copy-paste je in een leeg word-bestand en loopt hem goed na.

In wezen heb je nu het belangrijkste van je afscheidsmusical: je script, de blauwdruk om aan de slag te gaan.

Bijeenkomst 2:
Feestelijk presenteer je jullie eigen musicalscript, je leest het hardop met de klas en bespreekt steeds de opdrachten die er in staan.
Die opdrachten gaan over het sceneverloop, over het maken van liedteksten naar aanleiding van bestaande liedjes, het verzamelen van spullen enzovoorts.

Bijeenkomst 3:
De casting (rolverdeling). 50/50-musicals is een onderdeel van ‘de Planken op’. Letterlijk alle aspecten van theater maken kun je op deze website vinden: van adviezen bij het maken van decor, hoe je moet regisseren tot aan het casten. Afhankelijk van wat je wil weten zoek je de informatie op, in dit geval lees je de pagina over casten en maak je een plan van aanpak.

Bijeenkomst 4:
Repetitie 1. Deze website is gemaakt door Dramaland, bekend van de meest gewaardeerde online dramamethode van Nederland. Niet alleen kun je op deze website alles lezen over hoe te regisseren, ook vind je hier het inmiddels beroemde pictogrammen systeem van Dramaland: je kiest aandachtspunten uit op de pictogrammenpagina en hangt die in het zicht. Voorafgaand aan de repetitie bespreek je de aandachtspunten met de spelers en coacht daar op.
Deze website is de enige die je gerichte informatie geeft over de wijze waarop je kan regisseren, aan liedpresentatie doet, hoe je je eindmusical kan organiseren enzovoorts.

80/20: ieder z’n act »

Een totaal andere aanpak is wanneer kinderen in teams acts maken die hen liggen: dans, zang, sketches van t.v., filmfragmenten enzovoorts. Bij 80/20 zijn er 12 acts, die worden aan in een raamwerk van deze website gegoten. Je drukt op verzenden en krijgt het basisscript/draaiboek in je mail. Die pas je aan en je kan aan de slag.
Het voordeel van 80/20-scripts is dat 80% vanuit de kinderen komt, het is hun product.